fbpx

Hoe adverteer je succesvol op Social Media?

Wat ik heb geleerd na jaren ervaring en honderden duizenden euro’s voor klanten te hebben geïnvesteerd in Social Media advertenties (En wat mijn mede internationale Social Media Experts ook bevestigen):

Het begint echt met experimenteren, testen, falen, mini hartaanvallen krijgen, opnieuw beginnen, slapeloze nachten en keihard ploeteren.

Het adverteren op Social Media is namelijk ontzettend dynamisch. Elke week komt er wel een nieuwe functie uit, ziet het er anders uit of zijn bepaalde functies niet meer beschikbaar. Daarom moet je leren hoe je moet DENKEN, niet hoe je volgens een stappenlijst de beste advertentie maakt. Dat komt omdat de ene advertentie wellicht wel werkt voor bedrijf X maar totaal niet voor bedrijf Y.

Het gaat er dus om dat je wel nadenkt over het hele proces (Klantreis) en dat je DAARIN je advertentiestrategie op neemt.

Hieronder de lijst, in rangorde van belangrijkheid, wat belangrijk is bij het opzetten van een SUCCESVOLLE advertentiecampagne:

1. Het merk

Het grootste deel van het succes van een advertentiecampagne hangt af van het feit hoe groot/succesvol het merk al is (bij de doelgroep). Het vergroten van je naamsbekendheid is daarom ESSENTIEEL voor je succes met je advertentiecampagne. Niet voor niks vinden marketeers het vergroten van de naamsbekendheid van een merk het moeilijkste wat er is. Iedereen wil dit namelijk, dus: succes.

2. Het product

De uniekheid, het nut, visuele en emotionele aspect, seizoensgebondenheid of duurzaamheid (ookwel: evergreen) speelt een enorm grote rol voor je succes. Het probleem is, hier hebben marketeers vrij weinig invloed op en dat is best vervelend. Helemaal aangezien het wel een enorm belangrijk aspect is namelijk. Dus het is wel belangrijk om als Social Media Marketeer dicht bij de ontwikkeling van het product van je klant te blijven. Ook informatie dat je haalt uit je advertentiecampagnes kan van flinke waarde voor je klant zijn. Dan weet je namelijk hoe gewild het product is bij je doelgroep.

3. De aanbieding

Hoe aantrekkelijk je aanbieding maakt, is ontzettend belangrijk. Vergeet niet: het blijft een advertentie. Dus als je simpelweg je product verkoopt zonder enige aanbieding, zal je ALTIJD minder goed scoren dan wanneer je dat wel doet. Hoe lucratiever de aanbieding is, hoe beter je zal presteren. Een aanbieding kan je ook als investering zien. Je levert wat in maar slimme ondernemers halen daar weer enorm veel uit. Denk hierbij aan recensies, verkoopcijfers waarmee je kan pronken en misschien nog wel het belangrijkste: after sales! Je hebt hun gegevens dus maak daar dan ook ZEKER gebruik van!

4. De advertentie zelf

Met een goed product kan je alsnog de targetting en optimalisatie compleet verpesten. Dan verkoop je alsnog niks. Denk hierbij dat je kattenbrokken gaat verkopen aan hondeneigenaren. Dan kan je product wel goed zijn, maar als je targetting niet juist is, verkoop je ook niks.

Daarnaast is HOE je advertentie eruit ziet is net zo belangrijk. Het moet pakkend, onderscheidend, opvallend, omvattend zijn en moet daarnaast ook er netjes uitzien. Het hebben van een grafische vormgever/designer is dan ook echt enorm belangrijk. Zorg ervoor dat je iemand kent of dit kan. Of je klant heeft hiervoor iemand, dat kan natuurlijk ook.

Wat daarbij echt belangrijk is, is om verschillende uitingen met elkaar te testen. Jij kan wel denken dat je echt een hele mooi en passende afbeelding hebt, maar hoe weet je dat zeker? Maak er echt minimaal 4 om er zeker van te zijn. Je wilt niet weten hoe vaak ik dacht dat foto 2 het beste zou gaan doen maar dat uiteindelijk foto 5 véééél betere resultaten had behaald. Wees hierin dus gewoon objectief en baseer alles op data!

Maar niet alleen de afbeelding moet je testen, ook de inhoud! Gebruik verschillende invalshoeken, zoals: op basis van pijn en/of angst, op basis van emotie, op basis van je onderscheidend vermogen, ga zo maar door. Iedereen reageert namelijk anders op je advertentie. Zelfs binnen een doelgroep. Test dus binnen je verschillende doelgroepen ook verschillende invalshoeken.

5. De funnel en UX (User eXperience)

Je wilt niet weten hoe vaak ik wel niet een advertentiecampagne heb gemaakt die hard faalde. Ik deed op het begin niet anders en dat ging altijd wel redelijk goed. Ik haalde bijvoorbeeld wel redelijk veel mensen naar de website maar als die mensen op de website niks doen, hebben jouw advertenties ook geen zin. Kijk daarom ALTIJD naar de hele klantreis: van eerste contactmoment tot aan de koop. Je bent namelijk ontzettend afhankelijk van de website van de klant.

En heel eerlijk: Het is best moeilijk om eerlijk tegen je klant te zijn en te zeggen dat zijn website niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Er zijn namelijk best veel aspecten die een websitebezoeker kan afdoen van hetgene dat jij wil dat ze doen. Je kan in deze fase twee dingen doen:

1- Zelf leren en weten op welke punten een website pas echt effectief is zodat je dit kan adviseren aan je klant.
2- Samenwerken met een Conversie/website optimalisatie specialist of UX specialist.

Ik heb het zelf geleerd (ik vind dit namelijk zelf erg interessant en leuk) en ik weet nu welke aspecten belangrijk zijn voor een website. Maar zorg er op een of andere manier voor dat je dit wel kan aanpakken

6. Targetting

Ja nu komt de targetting pas. Zoals ik in punt 4 al hebt aangekaart, is targetting wel echt belangrijk. Blijf het alleen niet te moeilijk voor jezelf maken. Hoe tegenstrijdig dit ook is voor de echte markeer, is de AI (Artificial Intelligence) van Facebook/Instagram véééééle malen slimmer dan jij ook kan zijn. Maak hier dan ook gebruik van en laat Facebook/Instagram het meeste werk doen. Soms kan je doelgroep segmenteren op basis van 1 interesse vele malen beter werken dan heel gedefinieerd je doelgroep segmenteren op basis van 6,7,8 interesses.

Let op!: Blijf dit testen hè! Het is namelijk niet altijd zo.

7. Overige zaken

Alle overige (marketing) zaken zijn nu pas belangrijk.


Tenslotte:

Kijk echt ALTIJD naar de gehele funnel/klantreis en de ROI die dat oplevert. Focus je niet alleen op de acquisitiekosten.

Hoe je het went of keert, iedere advertentiecampagne heeft zo zijn verloop. Daarom is het belangrijk om altijd jouw advertenties bij te houden en deze te optimaliseren.

Vergeet niet dat het traject na de eerste aankoop VERUIT HET MEESTE zal opleveren. Uit je aftersales zal jij door middel van cross- /upselling, emailmarketing op lange termijn het meeste geld verdienen aan jouw klanten.

Hopelijk heb je iets waardevols geleerd uit de ervaringen die ik, als mijn mede Social Media Marketeers over de hele wereld, hebben opgedaan.

Doe er je voordeel mee!