fbpx

Kennisbank

ROI staat voor Retrun On Investment. In het Nederlands vertaald: het rendement op je investering. De ROI bepaald dus hoe vaak jij jouw investering hebt terugverdient. Zo kan je dus ook bepalen of jouw investering een succes was en daarom kna je ROI zien als een van de belangrijkste KPI’s voor een commerciële onderneming. Om de ROI te berekenen, hanteer je de volgende formule: 

(opbrengst – kosten) / kosten x 100%

Bij een ROI van 0%, heb jij break-even gedraaid. Alles boven de 0% kan je dus als winst beschouwen.

Voorbeeld: Jij geeft €1.000 uit aan jouw marketingactiviteiten. Daaruit heb jij voor €7.000 aan omzet gedraaid. Als we de ROI gaan berekenen, komen we uit op het volgende:

(€7.000 – €1.000) / €1.000 x 100% = 600% ROI

Dit betekent dat jij 600% jouw investering terugkrijgt. Je investeert €1.000, je omzet is €7.000 en je verdient dus €6.000.

ROAS staat voor Retrun On Advertising Spend. In het Nederlands vertaald: Rendement op jouw advertentiebudget. ROAS lijkt op ROI maar is meer gericht op het meten van je prestaties van je advertenties. Als wij de prestaties van onze advertenties willen inzien, kijken wij altijd naar de ROAS. Om de ROAS te berekenen, gebruiken wij de volgende formule:

 (opbrengst / kosten) x 100%

In tegensteling tot de ROI, ligt het break-even punt bij ROAS op 100%. 

Voorbeeld: Jij geeft €1.000 uit aan jouw advertenties. Daaruit heb jij voor €7.000 aan omzet gedraaid. Als we de ROAS gaan berekenen, komen we uit op het volgende:

(€7.000 / €1.000) x 100% = 700% ROAS

Dit betekent: Voor elke €1 die jij in advertenties stopt, genereer jij €7 aan omzet. 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon
Inhoud accordeon

De Customer Journey (ofwel: klantreis) is de ‘reis’ die jouw klant aflegt binnen het koopproces. Aangezien iedere (potentiële) klant anders reageert, kan de de duur van de klantreis van elkaar wel eens verschillen. Zo kan klant A al binnen een dag een beslissing maken maar maakt klant B pas na een week zijn keuze

Deze klantreis wordt onderverdeeld onder vele verschillende fases. Vanaf het moment dat de behoefte ontstaat tot de fase waarin de klant ambassadeur wordt van jouw dienst/product. Op social media richten wij ons voornamelijk op de volgende fases: Oriëntatiefase, Overwegingsfase, Beslissingsfase en Aankoopfase. Iedere fase heeft ook zijn eigen doelstellingen en touchpoints. Touchpoints zijn momenten waarop de (potentiële) klant in contact komt met jouw bedrijf. Dit kan je website, nieuwsbrief, advertentie, foto of een persoonlijk gesprek zijn.