fbpx

Retargeting

Retargeting is het opnieuw bereiken van personen die al eerder interactie met jou hebben gehad. 
Denk hierbij aan jouw klanten, websitebezoekers, mensen die jouw Social Media pagina’s en/of berichten leuk vinden en nog heel veel meer. 
Om deze doelgroepen te vormen maken wij gebruik van de data die de
 Social Media platformen beschikbaar stellen en de Facebook Pixel die op jouw website het gedrag van jouw websitebezoekers meet. 
Zo kan jij iedere doelgroep apart of gezamenlijk benaderen met een passende advertentie dat een grote stijging op jouw omzet zal zorgen.  

Eerst een voorbeeld

Omdat er verschillende definities te vinden zijn over retargeting, leggen wij graag aan je uit wat retargeting op Social Media is aan de hand van een voorbeeld.  

Stel, je hebt een eigen webshop die luxe stoelen verkoopt. Iemand (laten we hem voortaan Kees noemen) komt op jouw website terecht nadat hij jouw website gevonden heeft op Google. Kees scrolt door je website heen en bekijkt twee stoelen. Een groene en een rode. Beide stoelen vind Kees erg mooi maar hij wil er nog wel even over nadenken. In dit geval heeft Kees alleen de groene stoel in zijn winkelmandje gestopt maar rekent niet af. Kees verlaat de website en gaat weer verder met zijn dagelijkse bezigheden. 
Twee dagen later ziet Kees een advertentie voorbij komen van jouw webshop op Facebook met diezelfde groene stoel. Daarbij geef je in de tekst aan dat je gratis thuisbezorgd met een niet goed, geld terug garantie. Op deze manier wil jij Kees overhalen om nu wél de koop te verrichten. Kees heeft zelf ook niet stilgezeten en denkt al twee dagen na over die mooie groene stoel. Doordat Kees de advertentie twee dagen na zijn websitebezoek tegenkomt, wordt hij opnieuw geactiveerd om de koop van die groene stoel te verrichten. Door de niet goed, geld terug garantie is Kees overgehaald omdat het risico van het doen tot een miskoop aanzienlijk is verkleind. Hij besluit de groene stoel nu te kopen.

Maar hoe bereiken wij Kees op het juiste moment, met het juiste product, met de juiste tekst? Dat leggen wij graag aan je uit.

De juiste doelgroep

Ten eerste is het belangrijk om doelgroepen op te slaan die voor jouw onderneming belangrijk zijn. Voor elke product heb jij waarschijnlijk een productpagina gemaakt met een unieke URL. Op basis van die URL, kunnen wij een doelgroep maken. Daarbij kunnen wij zelfs aangeven binnen welk tijdsbestek iemand op een pagina is geweest. Voorbeeld: websitebezoekers die productpagina X hebben bezocht tussen de 0 en 7 dagen (of tussen 1-2 dagen, 7-14 dagen, dat kan je allemaal zelf instellen). Welke dagen het meest relevant zijn voor jouw product/onderneming hangt af van jouw product en/of dienst. Bij het vorige voorbeeld weet jij als stoelenverkopen dat er gemiddelde bedenktijd is van 3 dagen voordat iemand een luxe stoel koopt. Dan is het erg waardevol om tussen de 2 en 5 dagen nadat iemand op je website is geweest opnieuw te benaderen met een passende advertentie. 

Er zijn zelfs nog specifiekere doelgroepen vast te stellen dan jouw paginabezoekers die voor jou erg interessant zijn. Zo kan jij doelgroepen opslaan die bijvoorbeeld iets in hun winkelmandje gestopt hebben of zelfs al gestart zijn met betaalproces! Vaak zijn dit al mensen die erg geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst maar dan toch op het laatste moment zijn afgehaakt. Je kan jezelf wel voorstellen dat adverteren aan deze doelgroepen erg waardevol is.

Maar jij wilt niet de mensen opnieuw benaderen die al hebben afgerekend toch? Jouw klanten vallen ook immers onder jouw paginabezoekers/mensen die iets in hun winkelmandje gestopt hebben/mensen die het betalingsproces zijn gestart. Het is dan ook belangrijk om jouw klanten uit te sluiten. Vaak sluiten wij de bedankpaginabezoekers uit. Deze pagina zien namelijk alleen de mensen die wat hebben gekocht. Op die manier kunnen alleen mensen jouw advertentie zien die nog niets hebben gekocht in de afgelopen tijd. 

Adverteren op maat

Iedere doelgroep zit op ander niveau binnen de klantreis. Een klantreis is de reis die de (potentiële) klant aflegt voordat hij/zij een product/dienst bij je koopt. Een websitebezoeker is wellicht minder koopgevoelig dan iemand die al een product in een winkelmandje heeft geplaatst. Toch is het verstandig niet alleen te adverteren aan mensen die alleen iets in het winkelmandje heeft geplaatst maar ook aan je andere doelgroepen (zoals jouw websitebezoekers).

Omdat je verschillende doelgroepen kan opslaan, kan je ook voor iedere doelgroep een aparte advertentie opstellen. Dat is erg handig aangezien niet iedere doelgroep ook gelijk is en ook de behoeftes verschillend zijn per doelgroep. Zo heeft een eenvoudige websitebezoeker wellicht wat meer baat bij het bouwen van vertrouwen en wat jouw voordelen zijn ten opzicht van jouw concurrenten. Voor deze doelgroep stel jij dan een advertentie in die hier slim op inspeelt. Voor de doelgroep die iets in het winkelmandje heeft gestopt maar nog niet heeft afgerekend, kan vaak een herinnering al genoeg zijn. Al kan je daar wel een schepje bovenop doen met een eenmalige korting van bijvoorbeeld 10% om hun makkelijker over te halen om de koop af te ronden. 

Huidige klanten

Ook jouw huidige klanten moet je zeker niet vergeten.
Uiteraard is het wel afhankelijk van wat je verkoopt maar het meeste geld verdien je toch wel aan je huidige klanten. Zij hebben immers al het gehele koopproces doorstaan en kennen jouw bedrijf en product/dienst. Het is altijd raadzaam om de mailadressen van jouw klanten op te slaan en hen op die manier bereiken door gebruik te maken van e-mailmarketing. Jij weet namelijk precies welke klant wat gekocht heeft en kan je hen daar ook op indelen. Met jouw e-mails kan je gratis jouw huidige klanten benaderen met nieuws over nieuwe producten, kan je gebruik maken van upselling of cross-selling. 

Ditzelfde kan je ook doen met advertenties op Social Media waar wij ook mooie resultaten kunnen behalen. 

Jouw advertenties op Social Media uitbesteden?

Bekijk wat de voordelen voor jou zijn!